Filtruj według

Marka

Marka

Cena

Cena

  • 36,00 zł - 101,00 zł

Mangan

Mangan między innymi bierze udział w procesie trawienia oraz wchłaniania węglowodanów, tłuszczów i białek. Dzięki swoim właściwościom antyoksydacyjnym chroni układ krążenia przed działaniem wolnych rodników. Wspiera również układ kostno-stawowy, przez co często wykorzystuje się go w profilaktyce osteoporozy. Co więcej poprawia libido, sprawność seksualną, a także płodność. 

Aktywne filtry

Czym jest mangan?

Mangan zaliczany jest do pierwiastków mineralnych. Pierwiastek ten jest jednym z niezbędnych do życia mikroelementów.

Przede wszystkim wchodzi on w skład naszych narządów takich jak nerki, wątroba, trzustka czy mózgowie. Ponadto bierze on udział w procesach trawienia, odpowiada za prawidłowe wchłanianie białek, węglowodanów oraz tłuszczów. Wszystko to dzięki temu, że mangan jest częścią wielu enzymów, które za to odpowiadają. Warto dodać, że jest on również częścią tkanek.

Mangan a organizm człowieka.

Wiemy już, że mangan wchodzi w skład wielu enzymów. One jednak nie tylko odpowiadają za prawidłowe trawienie i wchłanianie, ale także biorą udział w syntezie cholesterolu.

W dodatku mangan w połączeniu z innymi składnikami odżywczymi jest w stanie poprawić zdrowie naszych kości. Wspomaga on ich prawidłowe funkcjonowanie oraz rozwój. Wraz z miedzią, wapnem i cynkiem wspiera gęstość mineralną kości i to właśnie dlatego jest niezwykle ważny, w szczególności dla osób starszych.

Wartym uwagi jest fakt, że owy pierwiastek może mieć wpływ na zmniejszenie stanów zapalnych. Zmniejsza on ból związany z zapaleniem stawów i kości, w szczególności w połączeniu z chyndroityną oraz glukozaminą.

Mangan może również łagodzić objawy napięcia przedmiesiączkowego. Przeprowadzone badania wykazały, że kobiety, które borykały się z niskim poziomem tego pierwiastka we krwi o wiele gorzej znosiły PMS, niż te, które nie miały żadnych niedoborów. Owy pierwiastek łagodzi bowiem ból, skurcze, a także wahania nastroju.

Kolejną właściwością manganu jest to, że pośredniczy on w procesie tworzenia kolagenu. Jako że gojenie się ran wymaga zwiększonej produkcji kolagenu, można wywnioskować, że pierwiastek ma wpływ na szybszą regenerację i odnowę naszej skóry.

Występowanie manganu.

Odpowiednią ilość manganu możemy zapewnić sobie dzięki dobrze zbilansowanej diecie, występuje on bowiem w produktach, po które sięgamy na co dzień.

Oto lista niektórych produktów bogatych w mangan:

  • tofu,
  • herbata - zielona i czarna,
  • owoce morza,
  • orzechy - laskowe, piniowe, włoskie,
  • czerwone mięso,
  • płatki owsiane,
  • produkty pełnoziarniste,
  • ryż,
  • kasza gryczana,
  • warzwa - szpinak, jarmuż, korzeń pietruszki, buraki,
  • owoce - morele, ananas

Dzienne zapotrzebowanie.

Dzienna zapotrzebowanie na mangan w zależności od płci i wieku
kobiety - 1,8 mg
mężczyźni - 2,3 mg
dzieci do 6 miesiąca życia - 0,003 mg
dzieci od 7 do 12 miesiąca życia – 0,6 mg
dzieci od 1 do 3 roku życia – 1,2 mg
dzieci od 4 do 8 roku życia – 1,5 mg
dzieci od 9 do 13 roku życia – 1,9 mg
dzieci od 14 do 18 roku życia – 2,2 mg

Objawy niedoboru manganu.

Dzięki mechanizmowi homeostazy w naszym organizmie trudno o niedobór manganu. W procesie naturalnej przemiany materii jest uniemożliwiane wydalanie zbyt dużych ilości owego pierwiastka.

Niedobór manganu nazywa się hipomanganemią. Jego objawami mogą być rozdwojone końcówki włosów oraz ich wypadanie, popękana, sucha skóra jak i słabe, łamliwe paznokcie.

Ponadto jesteśmy narażeni na pogorszenie słuchu, możemy słyszeć szmery. Kolejnym objawem jest znacząco zmniejszone libido, spadek sprawności seksualnej, a w następnej kolejności nawet bezpłodność.

Nasz układ nerwowy przestanie prawidłowo funkcjonować. Będziemy odczuwać ciągłe zmęczenie, zniechęcenie i niepokój.

Przy niedoborze manganu możemy mieć do czynienia z deformacją kości. To wszystko dlatego, że pierwiastek ten odpowiada za chronienie nas przed osteoporozą. W dodatku jest się narażonym na bóle stawów, nasza koordynacja ruchowa ulegnie pogorszeniu. Z kolei u dzieci może zostać zahamowany wzrost.